Tiedote: Ilkka Remeksen uutuustrillerissä demokratia uhattuna

17.9.2020

Kirjailija kertoo saaneensa sytykkeen teoksen kirjoittamiseen nähdessään Kiinassa salaa ilmasta käsin kuvattua materiaalia, jossa vartijat siirtävät joukoittain silmiltään ja ranteistaan sidottuja, väriliiveihin puettuja kansalaisia junanvaunuihin. ”Odotin ihmisoikeuksista kovasti huolestuneiden eurooppalaisten päättäjien reaktiota, mutta niitä ei tullut. Silmät ummistetaan yksipuoluediktatuurin asteittain raaistuvilta otteilta, vaikka jokainen osaa kuvitella, miltä vastaava video Auschwitzin ratapihalta olisi näyttänyt”, Ilkka Remes sanoo.

Kotkanpesä ammentaa näistä teemoista ja on ajankohtaisuudessaan hätkähdyttävä, fakta ja fiktio sekoittuvat taidokkaasti. Se sijoittuu syksyyn 2020. Suomi ja koko Eurooppa näyttävät ulkoisesti samalta kuin nyt. Erona nykytodellisuuteen on se, että natsi-Saksa voitti aikoinaan toisen maailmansodan.

Brandenburgissa sijaitsevassa Gestapon datakeskuksessa tapahtuu räjähdys, ja kanslerinviraston mediaosaston päällikkö Martin Richter joutuu taas kerran kääntämään mustan valkoiseksi.

Todellisuudessa Martin on natsihallinnon ytimeen solutettu CIA:n vakooja. Hänen jäljilleen on kuitenkin pääsemässä suomalainen algoritmiasiantuntija Erika Manner, jonka Gestapo on pakottanut vakoojajahtiin teloituksen uhalla. Erikan ja Martinin kohtaamisella on lopulta maailmaa muuttavat seuraukset.

”Demokratialiikkeen katuprotestit leviävät ja turvallisuuskoneisto kiristää otettaan”, Remes sanoo.”Näin tapahtuu sekä Kotkanpesässä että tämän hetken todellisessa Euroopassa. Samaan aikaan kun Valko-Venäjällä janotaan valtaa kansalle, Suomessa kajotaan demokratian kulmakiviin, kun kaikki keinot katsotaan sallituiksi ainoaan oikeaan ajatteluun ja elämäntapaan ohjaamisessa. Mikä tahansa yhden totuuden ylivaltaan pyrkivä toiminta on uhka demokratialle.”

Kotkanpesä on Remeksen ensimmäinen teos, joka tulee ilmestyttyään myös heti saataville kaikissa myyntikanavissa. Suurin osa aiemmista kirjoista on myös saatavilla, joten uutuus täydentää Remeksen saatavuutta digipalveluissa. On upeaa, että lähes koko parinkymmentä vuotta kestänyt Remeksen tuotanto on saatavilla niin lukijoille kuin kuulijoille”, iloitsee WSOY:n toimitusjohtaja Timo Julkunen.

Ilkka Remes on Suomen suosituin jännityskirjailija. Hänen teoksensa ovat myyneet 2.3 miljoonaa kappaletta. Kotkanpesä on hänen 24. trillerinsä. Remes on kirjoittanut myös kahdeksan nuortenkirjaa.

Lisää kirjasta ja kirjailijasta:
ilkkaremes.com
www.wsoy.fi