Tiedote: WSOY:n syksyn 2024 kirjat on julkistettu

16.4.2024

Kotimainen kaunokirjallisuus

Väinö Linnan rakastettu romaani Tuntematon sotilas täyttää 70 vuotta ja ilmestyy juhlapainoksena! Suurromaani sodasta yllätti 70 vuotta sitten ja yllättää yhä. Juhlapainos sisältää otteita aikalaisarvioista, sotaa havainnollistavia karttoja, kuvia ja grafiikkaa. Satu Rämön huippusuosittu Hildur-sarja saa jatkoa syksyllä: Rakel-dekkarissa eletään Islannin kesää ja selvitetään risteilyaluksen mukanaan tuomia ongelmia, jotka koettelevat Hildurin oikeustajua. Ilkka Remeksen Zeus on taattua Remestä. Romaani sukeltaa syvälle Venäjän operaatioihin Naton hajottamiseksi ja tarjoaa jännitystä huimilla teorioillaan. Arttu Tuomisen Lavastaja päättää palkitun Delta-sarjan, jossa yhdistyy mestarillinen juonenkuljetus, inhimillinen kosketus ja vahva yhteiskunnallinen ote. Anja Snellmanin Kirjeitä sotapäällikölle on vaikuttava kuvaus aikamme järkyttävimmästä tietomurrosta, katastrofista, joka kosketti monia. Syksyn esikoisromaaneista Irene Zidanin Isäni appelsiinikukkien maasta on inhimillinen romaani palestiinalaisten ja israelilaisten konfliktin ylisukupolvisista vaikutuksista. Jussi Lehtosen Mies jolla on naisen sydän on esikoisromaani vanhemman ja lapsen monimutkaisesta suhteesta. Joel Elstelän Izak on lumoava romaani sivullisuudesta ja ihmisessä piilevästä pimeydestä ensimmäisen maailmansodan aaton Saksassa. Maisku Myllymäen vangitsevassa Valvojassa eletään yhtä päivää taidemuseossa ja käydään läpi näyttelyn pituista ihmissuhdetta. Joonas Konstigin Roomassa pariskuntien yhteinen unelmaloma Italiassa muuttuu pettymysten ja pettämisen värittämäksi ihmissuhdedraamaksi. Lähes elossa on Ina Westmanin toiveikas kertomus pitkäaikaussairaudesta ja irti päästämisen opettelusta. Minna Mikkasen Sydänmaa-sarjasta julkaistaan syksyn aikana kaksi kirjaa: Sydänmaalaiset ja Tuulentuomat. Savon syrjäseudulla on Sydänmaa, jossa ihmisiä yhdistää ikävä toisen luo. Sarja hauskuuttaa rehevillä ja aidoilla hahmoillaan, jotka ottavat selvää sydämen asioista. Nina Hakalahden Tohtorila-sarjan avaus Hyvien ihmisten talo kertoo hersyvän tarinan aikuisten kommuunista, jossa kohtaavat erilaiset elämäntarinat ja polut. Maija Kajannon supersuositun Kahvila Koivu -sarjan päätösosassa Kardemummajoulu vietetään joulua Pyhävirralla tuttujen ihmisten kanssa. Kirsi Pihan teoksessa Muukalaisia pohditaan nykyistä keskustelukulttuuria ja mahdollisuuksia ymmärtää toista ihmistä. Antti Heikkisen Rautavaara juhlistaa 150-vuotiasta Rautavaaran kuntaa tarinalla, jossa ihmiskohtalot kietoutuvat pitäjän historiaan. True love -audiosarja kertoo tämän päivän todellisia rakkaustarinoita. Iina Hyttinen, Joonas Pesonen ja Laura Eklund Nhaga käsittelevät aihetta omasta näkökulmastaan.

Suomennettu kaunokirjallisuus

Aamu ja ilta on vuonna 2023 Nobelin kirjallisuuspalkinnon saaneen Jon Fossen ensimmäinen suomennettu romaani. Sen keskeisiä teemoja ovat kielen syntyminen ja katoaminen sekä yksinäisyys ja yhteenkuuluvuus. Ann Napolitanon lumoava perhesaaga Kaunokaisia on maailmanlaajuinen suurmenestys, jonka Oprah Winfrey valitsi lukupiiriinsä ja Barack Obama kesäkirjalistalleen. Kristin Hannahin koskettava Sodan sisaret on kunnianosoitus Vietnamin sodassa sairaanhoitajina palvelleille naisille. Susanna Alakosken Tyttärentytär tuo kriitikoiden ja lukijoiden ylistämän Pumpulienkeli-sarjan Suomen ja Ruotsin yhteisessä lähihistoriassa 1970- ja 1980-luvulle.

Muita merkittävien nykykirjailijoiden kiinnostavia uutuuksia ovat kiinalaisen Yan Lianken ensimmäinen suomennettu romaani Neljä kirjaa, joka on satiirinen kertomus suuresta harppauksesta 1950-luvun Kiinassa. Puolalainen kirjallisuuden Nobel-palkittu Olga Tokarczuk palaa Empusionissa Thomas Mannin Taikavuorelle tutkimaan sen varjopaikkoja ja lisää mukaan oman, rajoja ylittävän äänensä. 100-vuotisjuhlan kunniaksi Taikavuori-mestariteos tulee myös jälleen saataville. Voiton kaupunki on Booker-palkitun Salman Rushdien paluu tarunhohtoiseen Intiaan: kudelma historiaa, mytologiaa sekä taiturimaista kuvittelukykyä. Kirjamaailman luottokyynikko on pehmenemässä: Michel Houellebecqin Olemattomiin-romaanin lopullinen viesti tuntuu olevan, että rakkaus pelastaa.

Ilmiömäisen Colleen Hooverin uutuus Ruma rakkaus koukuttaa jälleen. Toisen TikTok-sensaation Elle Kennedyn Pahan tytön maine jatkaa kiihkeää Avalon Bay -sarjaa. Rebecca Yarrosin Rautaliekki on sähäkkää jatkoa fantasiabestseller Siiveniskulle. Romanttisilla joulukirjoillaan lukijat hurmannut Joanna Bolouri viihdyttää nyt Sydänkorjaamo-romaanillaan, jonka tapahtumat sijoittuvat sinkkuleirille skotlantilaisessa linnassa. Simona Ahrnstedtin Mahdoton kohtalo tarjoilee historiallista romantiikkaa ja vie samalla naisasialiikkeen alkuvaiheille 1800-luvun lopun Ruotsiin. Romantiikan mestareiden uutuuksia ovat Danielle Steelin  Morsiusmekko sekä Nicholas Sparksin koskettava Toive ensirakkauden voimasta.

Christoffer Holstin tunnelmallisen Cilla Storm -murhamysteerisarjan avaa Suviunelmia ja verenpunaa. Ruotsissa huippusuosioon noussut sarja jatkuu Syysaallokkoja ja myrskynsineä –romaanilla. Agatha Christien Kuolema keskitalvella kokoaa dekkarikuningattaren kaksitoista talvista tapausta yhteen. Sophie Hannah hemmottelee lukijoita uudella Poirot-mysteerillä Hercule Poirotin jouluyö -dekkarissa. Ruotsalaista laatujännitystä tarjoilee Viceva Sten Åren murhat -sarjan neljännessä osassa Harhaladuilla sekä Kristina Ohlsson Strindberg-sarjan kolmannessa osassa Varjopaikka. Psykologisen trillerin mestarin Lisa Jewellin Mikään tästä ei ole totta -romaani kertoo podcastien maailmasta. John Grisham tuo Firmasta tutun Mitch McDeeren takaisin Lunnaat-uutuudessa. Toimintaa on luvassa myös sekä Clive Cusslerin Kurssi kohti tuntematonta – että Wilbur Smithin Nouseva hyöky –seikkailuromaaneissa.

J. R. R. Tolkienin mytologiaeepos Silmarillion julkaistaan ensimmäistä kertaa Tolkienin itse värikuvittamana erikoislaitoksena. Lisäksi tarkistettu Taru Sormusten herrasta -suomennos tulee saataville kolmessa osassa Tolkienin omilla kansikuvilla. Saataville tuodaan myös klassikot-sarjassa George Orwellin Eläinten vallankumous, Franz Kafkan Oikeusjuttu sekä Miguel de Cervantes Saavedran Don Quijote.

Tietokirjat

Maaret Kallion Mielenrauha käsittelee ihmisen mieltä monipuolisesti rauhan käsitteen kautta. Mielenrauhaa voi vahvistaa vaikeinakin aikoina. Kallion Lujasti lempeä. Kalenteri 2025 jatkaa mielen taitojen havainnointia tuttuun tapaan. Vuosikalenterin on kuvittanut Kati Vuorento.

Varpu Hintsasen Epäonnistumisia kertoo, miten epäonnistumiset valjastetaan osaksi hyvää elämää ja häpeä muutetaan jaetuksi iloksi huumorin, itseironian ja vertaistuen avulla.

Elma van Vlietin täytettävän Rakkaustarinamme. Muistojen kirja ja bucket list pareille –kirjan avulla parit voivat tallentaa ainutlaatuisen tarinansa ja kirjata muistiin tulevaisuuden toiveet. Bucket list- osuus auttaa löytämään uutta inspiraatiota yhteisiin hetkiin.

Hanna Himanka kuvaa kirjassaan Kauhan tasapaino. Ruokamuistelmani, miten ruoka ja muistot kietoutuvat elämässämme yhteen. Kokki ja ruokavaikuttaja liikkuu niin kuumenevien pannujen ja tarkkaan valittujen raaka-aineiden äärellä kuin myös elämänsä avainhetkissä ja ihmissuhteissa.

Kati Pukin Jari Saario. Soutaja kuvaa, mikä saa ihmisen haastamaan itsensä äärimmäisellä tavalla soutamalla yksin Atlantin yli. Kirja kertoo niin Saarion elämäntarinan kuin soutu-urakan hurjimmat hetket.

Palkitun toimittajan Salla Vuorikosken Sanna Marin. Poikkeuksellinen pääministeri -kirja paljastaa, millainen johtaja Sanna Marin oli ja miten hän muuttui pääministerivuosiensa aikana. Teos perustuu lukuisiin sekä politiikan sisäpiiriläisten että Marinia lähellä olleiden haastatteluihin.

Mihail Šiškinin esseekokoelma Viha ja kauneus. Kirjoituksia sodasta, taiteesta ja Venäjän ideasta avaa taiteen, kulttuurin ja uskonnon monimutkaista suhdetta valtaan ja vastarintaan Venäjällä.

M. A. Nummisen Keppostelua ja kulttuuria. Lapsuuden ja nuoruuden aika Somerolla kertoo
eloisan nuoren miehen kasvutarinan sodanjälkeisessä Suomessa ja paljastaa, kuinka Mauri Anterosta kehkeytyi kulttuurin renessanssimies ja underground-ikoni.

Helena Ruuskan Aulikki Oksanen. Hyppy syreenien tuleen –elämäkerrassa seurataan Aulikki Oksasen matkaa 1940-luvun Pylkonmäeltä 1960-luvun murroksessa kuohuvaan Helsinkiin, 1970-luvun poliittisiin kamppailuihin, ruuhkavuosiin ja henkilökohtaisen elämän kriiseihin. Miten säilyttää itsenäinen ajattelu, ilo, vaisto ja rohkeus?

Eva-Riitta Siitosen yhdessä Sanna Wirtavuoren kanssa kirjoittama Perheeni tarina kertoo koskettavasti, miten lämmin huumori ja rakkaus perheeseen yhdistivät muusikko Fredin ja Helsingin kaupunginjohtajaksi nousseen Eva-Riitan eriparista pariskuntaa.

Mikko Marttisen Tony Halme. Uho, tuho ja perintö kertoo politiikan pelisäännöt muuttaneen ristiriitaisen showmiehen ja nyrkkeilijän traagisen tarinan.

Kirsi Vainio-Korhosen ja Mikael Korhosen Wäärentäjä Grandellin elämä ja lankeemukset on tarinallinen tietokirja, joka valottaa tosielämän veijarin Carl Grandellin sattumusten täyttämää elämäntaipaletta kuin myös tavallisen kansan elämää ja pyristelyä kohtaloaan vastaan 1800-luvun alun Suomessa.

Lasten- ja nuortenkirjat

Kirjailija–akateemikko Kirsi Kunnaksen syntymän satavuotisjuhlavuosi jatkuu Jenny Lucanderin kuvittamalla Yön äänet -kokoelmalla, joka sisältää Kunnaksen runoja, tekstejä ja käännöksiä kuudelta vuosikymmeneltä. Lisäksi ilmestyy Kunnaksen runoista koottu, Christel Rönnsin kuvittama taaperorunokirja Tiitiäisen runoretki.

Pienet lapset

Mikael Gabriel yllättää veikeällä lastenkirjasarjan avauksella Vox & Poppuli 1: Pottamysteerio. Kirjaa koristavat Ossi Pirkosen kuvitukset. Salla Savolaisen suosittu työmaakirjasarja täydentyy Kiveä!-osalla. Sänkymönkiäisen pyjamapäivä on Aino-Maria Kankaan kirjoittama ja Emmi Jormalaisen kuvittama suloinen runokokoelma ääneen luettavaksi ja yhdessä katseltavaksi.

Peppi pelastaa joulun on Astrid Lindgrenin ennen julkaisematon arkistolöytö. Lindgrenin ja Maria Nilsson Thoren Saariston lapset -kuvakirjoihin saadaan viides osa, Nikkarila vaarassa. Camilla Brinckin hiirikaksikko seikkailee kuvakirjassa Musse ja Helium: Joulun odotus. Tove Janssonin Muumeista alkaa uusi kuvakirjasarja osalla Muumipeikko kohtaa pimeän. Pieniä Muumi-faneja ilostuttavat myös Muumien värikäs kuvasanakirja -kokoelmateos, Pikku Myy ja villi tuuli sekä MUUMI: Hyvää yötä -kurkistuskirja. Perheen pienimmille ilmestyvät lisäksi CoComelon: Maatilan eläimet ja CoComelon: Hei, uusi ystävä!

5+-vuotiaat

Palkitun tekijäkaksikko Anna Elina Isoaron ja Mira Malliuksen Aamun toiveet käsittelee muuttamista ja pakolaisuutta lapsen silmin. Taru Viinikaisen tarinoima ja Silja-Maria Wihersaaren kuvittama Saapastalon Aurora ja tihutöiden talvi on jatkoa Arvid Lydecken -palkinnon voittaneelle lastenromaanille. Jouluisiin tunnelmiin johdattavat Juuso Räsäsen ja Marja Siiran Talvipihan joulu sekä Salla Salmelan ja Lotta Forsin Ihan kohta on joulu!

Somesta tuttu remppakaksikko Nata ja faija avaavat talonrakennuksen saloja hauskassa Näin syntyy talo! -kuvakirjassa, jonka tekstit ovat Natalia Salmelan ja Mihail Tolmatsovin sekä kuvitus Väinö Heinosen. Meri Savosen, Satu Koiviston ja Parvati Pillain Kettulan kahvila -satukeittokirjasarja jatkuu Kummituskekkereillä. Roope Lipastin Kopterijengi T-RX 5: Syöksy sademetsään saa lisävauhtia Emiel Inkeri Nikulan kuvituksista. Lipastin äänikirjahitti Lemuetsivät jatkuu osilla 10–12, Paukutteleva Punahilkka, Löyhkäävä lasikenkä ja Lumikki ja seitsemän hajupommia. Lemuetsivät riemastuttavat myös Haiseva muumio ja muita ällöttäviä mysteereitä -kirjassa sekä Löyhkäävä labyrintti -pakopelikirjassa. Mainiot kuvitukset ovat Kaisu Sandbergin.

Tove Janssonin ensimmäinen muumikirja, Muumit ja suuri tuhotulva täyttää 80 vuotta ja ilmestyy kauniina juhlalaitoksena. Astrid Lindgrenin rakkaimmat tarinat kokoaa suosikkihahmojen seikkailut yksiin kansiin. Lindgren-klassikkojen sarjaa jatkaa Satuja-kokoelma Ilon Wiklandin kuvituksilla. Ystäväni Peppi sisältää täytettäviä kaverisivuja. Jonna Björnstjernan Kertomuksia merkillisestä kaniperheestä: Muumion paluu on omaleimaisen kuvakirjasarjan viides osa. Camilla Brinckin Musse ja Helium -lastenromaanien sarja etenee Uusi seikkailu 2: Yllätysten matka -osaan, ja satumaailmaa täydentää Musse ja Helium: Maaginen päiväkirja. Roverandom on J. R. R. Tolkienin 1920-luvulla sepittämä fantasiasatu, jonka Wayne G. Hammond ja Christina Scull ovat toimittaneet ja kommentoineet.

Lukupalat-sarjassa ilmestyvät Jade Haapasalon ja Valpuri Kerttulan Huvipuiston Helmi ja Laura Suomelan ja Väinö Heinosen Säbähamsterit massit vähissä. Tietopalat täydentyy syksyllä Miina Mäen ja Sini Kuparisen Merenalainen maailma- ja Mikko Kalajoen ja Aapo Ravantin Lentämisen lumo –kirjoilla.

Alakouluikäiset

Heti avausosalla laukalle lähtenyt Venny Helénin ja Kaisa Pirttisen Rambon talli -sarja jatkuu kakkososalla Yön hevonen. Höpersankarit 3: Vaarallinen leirikoulu tarjoaa lisää Ernest Lawsonin huumoria ja Maria Makkosen kreisejä kuvituksia hittisarjan ystäville. Lisäksi äänikirjapalveluihin saadaan kolme lyhyempää Höpersankarit-tarinaa äänikirjoina. Timo Parvelan ja Mari Luoman Melkein mahdoton tehtävä – Jahti on mysteerisarjan viides osa. Suomen suosituin junioripelaaja seikkailee jälleen Roope Lipastin ja Harri Oksasen Lätkä-Lauri ja painajaispeli -uutuudessa sekä sarjan kaksi ensimmäistä tarinaa kokoavassa Lätkä-Lauri: Ihmeräpylä & Haamupelastus -kirjassa. Rosmariini: Jäätävä sorbettikisa on sanojen ja kuvitusten ilotulitusta Miina Supiselta ja Anni Nykäseltä. Sananmuuntelun vitsikästä perinnettä jatkaa Pauli Hokkasen, Tuomas Erikssonin ja Christer Nuutisen Hikoileva vaari. Pinjan meikkikirja on TikTokista tutun Pinja Potasevin, Saara Taussin ja Linda Pajusen opaskirja erilaisiin lookkeihin ja ihonhoitoon. Ruokakirjoittaja Satu Koivisto on koonnut Koululaisen oman välipalakirjan astetta herkullisempiin iltapäiviin.

Islantilaisten Arndis Thórarinsdóttirin ja Hulda Sigrún Bjarnadóttirin Maailman lopun saari aloittaa WSOY:n uuden Palkittua lasten- ja nuortenkirjallisuutta maailmalta -sarjan. Kristina Ohlssonilta ilmestyy uuden Hovenäsetin lapset -jännityssarjan avaus Tulipyörä ja Sofie Sarenbrantilta Mira ja Kuu: Kultainen sydän. 160 vuotta sitten ilmestynyt Jules Vernen seikkailuklassikko Matka Maan keskipisteeseen ilmestyy Ville Keynäksen uutena suomennoksena, Sami Saramäen nelivärikuvituksella. Ylistetty Tim Probertin sarjakuvasaaga Lightfall jatkuu toisella osalla, Linnun varjo. Jeff Kinneyn Neropatin päiväkirja 19 on hulvaton tarina Heffleyn perheen kesälomasta. Erin Hunter -kirjoittajatiimiltä ilmestyvät Soturikissat: Erikoisseikkailu: Tiikerisydämen varjo, Soturikissat: Novellit: Klaanien legendoja, Pandojen valtakunta: Pimeä aurinko ja Uljasmaa: Hiekkakielten kirous 3: Verta savannilla. Roald Dahlin satumaailmasta uusille lukijoille tuodaan Quentin Blaken kuvittama Jaakko ja jättipersikka.

Yläkouluikäiset ja YA

Kirjagramin nuortenkirjoillaan lumonneen Leena Paasion uusin romaani on Estonian uppoamiseen kietoutuva Meren koskettamat. Annukka Salaman odotettu uutuus on Asioita joista en tiennyt pitäväni. Lisäksi Satu Leisko on tehnyt selkomukautuksen Salaman romaanista Ripley ja nopea yhteys. Lanz Kalmar: Haudattu valhe jatkaa Mikko Kalajoen koukuttavaa toimintasarjaa. Pohjolan taruja: Jumalat, sankarit ja myyttiset olennot on upea ensyklopedia Jenna Kostetilta ja Karoliina Suoniemeltä, Anniina Liuksen kuvituksilla. Tästä Ihmemaahan on Siri Kolun ja Salla Simukan toimittama moderni novelliantologia, jonka inspiraationa on toiminut Lewis Carrollin Liisan seikkailut Ihmemaassa.

Syytä aina neitsyttä on Freja Nicole Woolfin hersyvä uutuus. Jennifer Lynn Barnesin The Inheritance Games jatkuu osalla Hawthornen arvoitus ja Ikuisen rakkauden kirous on päätösosa Stephanie Garberin romanttiselle trilogialle.

Sarjakuvat

Viininjuojat on Vuoden journalistiksi 2023 valitun Ville Rannan omaelämäkerrallinen ja itseironinen sarjakuvaromaani.

WSOY:n syksyn katalogi on kokonaisuudessaan katsottavissa täällä:

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Kotimainen kaunokirjallisuus viestintä:
Liisa Lehkonen, liisa.lehkonen@wsoy.fi, puh. 050 477 1599

Tietokirjallisuus:
Viestintäpäällikkö Tuuli Leppänen, tuuli.leppanen@wsoy.fi, puh. 040 5646 734

Lasten- ja nuortenkirjat:
Viestintäpäällikkö Liisa Aalto, liisa.aalto@wsoy.fi, puh. 050 473 3377

Suomennettu kaunokirjallisuus:
Brand Manager Mikko Immonen, mikko.immonen@wsoy.fi, puh. 050 564 4721

Arvostelukappaleet: tiedotus@wsoy.fi

Painokelpoiset kansi- ja kirjailijakuvat: www.wsoy.fi/medialle/kuvapankki